Sunday, February 23

Telur.


Salam all.

Aku tengah syok layan wechat. macam biasa port lepak aku dalam bilik.
tetiba abang aku datang bawak sebiji telur.

"woihh. kalau kamu boleh pecahkan telur ni pakai tangan je. memang salute gila ahhhh."

"kau nak cabar orang ke amenda ni?"

"try buat tengok.kalau boleh memang tabik gila lahhhhhh. tengok ni mana boleh pecah. memang tak boleh pecah punya. ((sambil tekan tekan telur))"

"haihhhh. aku malas je dalam bilik ni. takpayah nak cabar aku lah."

padahal aku tahu memang tak boleh lah pecahkan telur pakai tangan. apadehal abang aku ni. hahaha.
lepastu dia terus blahhhh pergi dapur.

hm. aku teringat satu benda pernah jadi dekat aku pasal telur ni.

aku punya lapar gila masa tu. dah malam dah pun. aku tak ingat pasal apa aku kena goreng telur.
aku pun okaylah. apadehal goreng telur. senang sangat. hahaha.

lepastu aku pun pergi ambik pan. lepastu macam biasa lah.
cuma aku ni biasanya kalau goreng telur tak pakai minyak pakai planta.
nak nak pulak haritu planta dah habis. okaylah guna minyak pun kakak aku dah ajar banyak mana amenda semua.

sambil sambil tu aku duduk layan wechat. dengan dengar kakak aku sembang.
tetiba aku ambik telur pergi basuh. aku terus nak pecahkan masuk dalam pan.
tetiba aku rasa pelik.

ohh rupanya aku lupa bubuh minyakkkkkk.
failed.

lepastu kakak aku.

"haaaaa. kenapa? lupa bubuh minyak ke? haahahahahahahahahahahahahahahahaahahhaaha"

"gelak lah gelak sampai esok. jangan berhenti."

dia dengan abang aku gelak tak habis. lantak kauorang lahhhhh. dah memang aku terlupa.

haihhhh. apadehalahhhh.

telur goreng aku kadang menjadi kadang hancur tapi still boleh makan lagi.
masa kakak aku ajar goreng telur dulu.

"masak ni kena gemalai. tangan pakai lotion lembut tak guna. bukan lembut tu. kena gemalai tahu dak?"

"ye lahhhhh. gemalai lah ni. ((sambil pegang sudip. goreng telur))"

"itu gemalai? itu kasar namanya. ya Allah. cuba lembutkan tangan tu. mana lah tak hancur. blablablabla."

hahaha. aku kalau bab kerja kat dapur ni tak habis kena comment je.
lambat lah. kasar lah. macam macam.
kalau dengan abang aku. tak habis dia cakap. risau lah kamu ni duduk kat dapur.

ayat dia tak habis. "makkkkk. tengok budak ni kat dapur ni. risau haihh."

sangat tak supportive.

aku memang slow bab kat dapur ni.
kadang kadang cabai masak pun aku confuse. mak mintak cabai masak aku bagi cabai burung.

tapi takpa. slow and steady. aku kecik lagi. ehehehe.
aku nak abang kakak aku terkejut bila aku dah pandai masak nanti.
aku nak jadi masterchef kat rumah ni haaaaaa.
 
buat telur goreng special untuk diorang pun kira okay dah. 

takyah lah duk pikiaq aku nak kahwin nanti cemana. aku ni umur berapa baru. banyak masa lagi nak jadi pro.

hahaha.

actually aku takda lah slow sangat kat dapur. cuma aku more to dessert. aku boleh buat puding cocktail. buat chocolate. cake. haaa benda benda gitu lahh.

bye. salam sayang.


39 comments:

Farah Arina said...

ee memang masak telur tak pakai minyak eh? tak rasa lain ke telur tu pakai planta? hihi ^^

Lollipop Manis said...

hahaha. oklah2. drpd tak reti langsung ye dak. xD

Nurulee said...

hehehe. takdalah. sedap je rasa pakai planta. try lah =3

Anis Aisyah said...

risau naaa hang dok kat dapur xD habis meletop kebabom hehehe jk

Nurul Farahizzati said...

akak tension tau kalau nak goreng telur untuk family.. nnt byk betul komen especially bila kuning telur bersepah.. erkkk.. kalau cantik, tak nak puji pulak.. sedih! :'(

Nurul Syahada said...

Boleh ke ee pegang sudip dengan penuh gemalai. Takut kuali tu terbalik :O

Puteri said...

saya pun biasa goreng telur pakai planta :) sep sikit ! haha

Akeyla Azmi said...

HAHAHAHAHA
qila pulak rasa nak gelak :p
hihihhihi.
Sabar ye farozze eheehe.
At least u cn cook more on to dessert.
While me?



NOTHING

Nurulee said...

formal sangat qilah panggil farozze. hahaha.

Farhah Nasuha said...

Kelakarlah . Bestlah ada abang kakak yang mulut bising macam tu . Saya ni ha , abang kakak senyap senyap je , haha . Oklah tu , dari tak reti lansung .

Mazni Munawar said...

boleh pulak goreng telur tk letak minyak eh? hahaha xD

Anis Farhana said...

saya masak telur pun kemain hancoq habih hehe. janji boleh makan dah rrr.

kopi pasta said...

err, rajin2kan tangan utk memasak. masuk dapur bagai. kerana apa? dengan masakan yg sodap, barulah hati suami sentiasa terpikat. tak cari lain dh :P

Junkyo Hikari said...

tak suka bau planta kalau nak buat goreng mata kerbau or telur dadar XDD ahaha.. better pakai minyak hehehe.. sbb suka makan dgn minyak2 skali (fat fat fat XDD)

btw bkn ke boleh pcahkan telur pakai tangan je?
XDD ahahahahha..

bestnya dapat kluarga yg tak support memasak bwahahahahaha.. kalau kat rumah nih kna gak masak walau malas or tak pandai.. uwaaaaaa TT^TT

btw lawaklah part tak letak minyak tuh.. ahahahhahaha (gelak guling-guling) XDD

Mardiah Diana said...

Assalamualaikum dan salam singgah sini dik..akak suka dan pandai goreng telur mata... itu sebab hubby suka makan...apalagi kalau kuning dia setengah masak...hehe..

Nurulee said...

"Takkan pecah sebab melibatkan force and pressure sebab tapak tangan kita kan lebar. so bila surface area besar, tekanan pun rendah" - blogger miza.

Ee pun pernah dengar yang tk boleh pecah pakai tangan je. hehe. peace.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

setiap manusia ada kelebihan masing-masing.. walaupun adik slow bab tu, tapi bab buat kek coklat pandai.. mesti sedap ni, bila la akak boleh rasa kek buatan adik..

Farah said...

Takple. Saya pun slow gak bab memasak ni. hihi :D

Tak tahu beza cabai masak dengan cabai burung. In fact, ini kali pertama dengar.

Anis Adnan said...

Singgah & follow :)
http://rookieleviosa.blogspot.com/

alia azmi said...

sama lah kite, slow sikit bab dapur ! haha

Aisyah azizon said...

ayoyoo. how comes lupa letak minyak. ni mesti kes msg ngan pakwe. =p

trah zain said...

haha.. xkesah pun Ee bentuk dia cane, asalkan nanti boleh makan gak,,, gemalai ke idok pon, penting ke? haha

Karya Mahirah said...

tak apa.. dah kahwin esok automatik terro gila memasak ni... akak dulu pun tak pandai masak... semua mak yg prepared... percayalah.. benda ni pandai bila kita dah ada tanggungjawab kat keluarga nanti..

Nurulee said...

kak. mak told me the same thg. hehehe =D

Sweethoneybelle said...

nanti dah kawen mesti perasaan nak masak tu datang sendiri mcam sis ni haaa . . dlu tatao nak masak, dah kawen kira okela bleh jugak masak2 ni . . hehehe janji perasaan nak belajar tu ada mesti menjadi . hehe :p

Cik Mimie said...

hahaha..nasib bek b\tak terbakar dapur tu..lau x haru...hehe :) keep it up!

Aidateddy Zahiri said...

Hahahahah!
Pernah gak jadik macam ni masa zaman2 baru nk belajar masak.
Malu oi!! ahahahahahah

Aya Zuki said...

haha alahaiii comel jer masak telur x pakai minyakk..xpe cakap je untukelak kolestrol.hhaha

eyqa yushaiza said...

takpa we still young padahal dah 18 haihh. layak jadi bini orang dah pon.hahaha.. mohle kita merajinkan diri jadi pro. act, samalah kita, more to dessert. :D

eyqa yushaiza said...
This comment has been removed by the author.
snf said...

macam ustaz Azhar kata perempuan tapeja tapandai masak asalkan rajin masak tape. heheheh :-)

piko ija said...

abg nssem dtg...ingt tak??haha

Nurulee said...

mestilah ingat abang piko. gila tak ingat. hahaha =D
lamanya hilang. ingat dah lupa ee.

lala yusof said...

nnt dh byk umo mesti pandai;-)

Zara Nurhaidah said...

zara kalo bab telur goreng ni suka bubuh ngan sos cili sket bru gaul sebati then gorng.. perrhhh.. sodap.. ^^

cik lisa said...

bakal isteri mithali, ekekeke.. balas je balik, 'at least guwa masuk jugak dapur', haha.

anamizu said...

alahh abang2 mmg ramai je tak supportive gitu. tp pd hal, die risau & syg kat adik die sbnrnye hehehe

Hana Jalil said...

tak rasa pelik ke una planta?? Hohoho.. takpe2.. usaha lagi.. :D lama2 pandai lah tu. Kalah chef..

Arif said...

1 day....