Saturday, January 11

Puaskan hati.


Salam all.

i sit and think. and suddenly i remembered what sir Zul had done in my class.
oh ye. sir Zul was my English teacher and what important is he was so cool and charming maybe. even dah tua. handsome. aha aha.
guess what? i dreamed of getting married with him. tapi takda sapa pun yang tahu except my bestgirlfriend. Shasha. and kitorang gelak kemain lepas aku cite kat dia. ye lah. bcs aku jadi bini number 2. agh. hahaha.
okay forget it. that was ridiculous. really.

thats not the main message. but yknow lah kan, aku selalu melalut. hm. terkena virus maybe.

okay. sir Zul draw a black dot on the whiteboard. kurang lebih camni lah..
 and he asked.
"what do you see?"

"titik hitam......."

"yes. ask yourself. kenapa perlu focus dekat titik hitam sedangkan banyak lagi yang warna putih."

and dalam hati masa tu. yes. aku dapat dah apa yang dia nak sampaikan. ha ha ha.

the point is. if there is 'one' hate you.criticize.condemn ke mengata lah apa. ignore. just ignore him. lek ah people. 'one' only maaa. manyak lagi yang baik dengan you. who support you. understand you. blabla..

so for what nak duduk stress.pikir pasal si hitam tu. simple.

prinsip aku senang. 'hidup bukan untuk puaskan hati semua orang and bukan jugak untuk sakitkan hati semua orang'
aku dekat sini bukan nak puaskan hati kau. apa guna kalau hati sendiri kacau bilau. uncomfortable. and dont have any 'kepuasan' in life. such as blogging. 
yes. others can give their opinion. but you have to remember kita jugak ada hak untuk tentukan mana yang baik.

because orang yang kritik lah apa. diorang bukan berada dekat tempat kita. actually diorang pun sometimes bila mengkritik and suarakan pendapat pun terlupa tentang diri diorang yang sebenarnya pendapat tu patut berbalik pada diri sendiri.
macam tu jugak kita bila bercakap pasal orang. sometimes kita terlupa yang kita pun ala ala macam tu jugak.
but nothing to be ashamed of. because we are human. mende biasa yang berlaku. and kita berbeza. tak syok lah kalau semua sama. takda warna warni. tak colourful. 
semua hitam. semua putih. amacam. syok? tak syok der....... tak cool. tak lek.

so jangan lah pikir orang lain macam kita. peace.
maybe diorang selesa macam tu.

ye. bagi aku pendapat tu tak sama macam nasihat. pikir lah sendiri kenapa aku kata tak sama. cuba pikir panjang sikit der. but yaaaa. itu cuma pendapat budak kecik macam aku. tak matang. hahaha. 
see. kenapa aku tak cakap macam ni. "itu cuma 'nasihat' budak kecik macam aku"

why? ask yourself.

and haters jugak tak sama macam pengkritik. honestly bagi aku. haters is someone yang kerja dia nak menjatuhkan kita tak kira sama ada cara baik ke cara jahat. cara baik is something macam tikam dari belakang. who knows?
and pengkritik is someone yang nak menaikkan kita even bahasa yang dia gunakan kasar. makes we hurt and stuff.

so cuba pikir dalam dalam. are you a haters or a good pengkritik?

sebenarnya. aku lagi selesa jadi pengkritik diri sendiri. hahaha. boleh gitu?
aku tak kisah dengan pendapat kauorang. maybe my parents taught me to respect other people's opinions. but yaaa. if i think 'pendapat' kauorang tak sesuai dengan diri aku. yang buat aku rasa weird. tak selesa. aku akan tolak tepi.
aku bagi contoh simple. kauorang kata cara aku menulis blog gini lah gini lah. yes. i accept. but i will think either 'mende' tu suits me or not.
lebih lebih lagi kalau ada sorang je yang macam tu. 
untuk apa puaskan hati yang sorang kalau aku sendiri rasa tak selesa bila blogging. and ada ramai lagi yang tak kisah. agh. nonsense.

sebenarnya become a pengkritik ni bagus jugak. bcs sometimes kita boleh lah jugak betulkan orang lain and at the same time betulkan diri sendiri. hm. bagus. bagus.

actually, apologize if what im wrting right now and before has made you hurt. annoyed. i really one to be better. i mean be a better writer. but ya sometimes i cant handle myself.
i hope you can 'bersabar' with the way im writing. inshaAllah. i will be better. i always try to be better. in comfort. itu yang penting bagi gua dikala ini. aha aha aha.

i really do love ppl who mengambil berat about my blog. about me. i dunno why. but i just love it. even bahasa gini and gitu. i dont mind.
terasa macam ada yang ambik berat tentang diri ini. agh. perasan ke apa. lantak ahhhhh.

okay. lah. banyak lagi sebenarnya. tapi malas dah. ni tahap nak tekan backspace pun dah malas. hahaha.
take care. love all of youuuuuuuuuuuuuuu. peace.

salam sayang seribu kali sayang.


19 comments:

Farah Arina said...

fuyooo entah-entah mimpi tu jadi kenyataan. :3

ain soofiyah said...

i get the point there.. thanx.. ;)

nuranne (formerly simplyseoul) said...

this is cool!

he's right, focus on what should be focus. well it's better to stick nose to a book rather than someone else bussiness.

syazrah tarmin said...

hahahhaa... betol tu dearrr.. just ignored la manusia yang macam entah pa2 tu.. hihi

Am_Mir said...

terbaiklah kak ee!! (y) <3 suka suka suka! <3

Scha Aryana said...

Wahh suka cara sir awk sampaikan msg tu. Yelah lebih kurang 10 kebaikan kita buat org x nampak, 1 keburukan yg sikit tu pn orang nampak ;)

Dalila Samsudin said...

ahahaha tang "mimpi nak kahwin" tu selalu sgt jadi kat remaja sekolah :p kita pun pernah. Anyway, setuju dgan pndapat awk :)

Nurul Farahizzati said...

pasal mimpi tu, last week, saya ada termimpi kahwin dgn ustaz saya. jd bini no 2. dy pun sama, tua tapi tetap hensem. hahaha. apa benda la kan tetiba mimpi mcm tu.
for the dot on the whiteboard, my classmate ada quotekan about that, tapi lain sikit la dr ayat sir zul. and saya dah lupa. sigh.
apa pun, nasihat ke pandangan or whatsoever, even dr budak kecil tahap tadika sekalipun, kita kena ambil kira. sometimes benda yg simple disebut atau ditegur tu menjadi benda besar dalam diri kita. such as, my nephew 6-y-o tegur, "andak ni membebel mcm mak nenek la." pap! "oh! i'm getting old like mak and nenek" hehehe...

Nurulee said...

kalau kita betul kahwin dengan diorang and jadi bini number 2 cemana? =='

hahahahaha.

Detective Fiqa said...

hmm betul tu ee. kak df pun entah lah. so much dugaan utk akak hmm :(

Muhammad Hanis Rosman said...

semua sama. takda warna warni. tak colourful.
semua hitam. semua putih. amacam. syok? tak syok der....... tak cool. tak lek.

NICE :)

bg aku, kalau keje kite nak puaskan hati semua orang, sampai ke matipun belum tentu kite akan enjoy dgn ape yg kite buat. lantaklah ape orang nak cakap, yg penting kite jd diri sendiri.

soal pengkritik ni, aku tgk gak macam mane care dia mengkritik. aku tak tgk orang. tak kirelah ustaz ke, kalau sesuke hati je nak judge, nak menghukum, make secara automatik aku akan tunjukkan jari tengah! muhahahahaha!!

Akeyla Azmi said...

wahhh betul lah :D
qila selalu pikir cmane ni eee ada hitam hahahahaha
so what?
kisah apa hahahah :D
thanks <333
u open my mind~~
heheheheh

ezyra daniel said...

betul tu...just ignore the haters!!hehe....
ehhh,saya pon pernah mimpi cikgu time form5 dlu..haha...kelakar

Miss Xyz said...

Yeap! Thanks somehow this is the kind of motivation that I need right naww!

mimpi ni mainan tidur ke akak harap mimpi tu jadi kenyataan? Ahaha

Nurulee said...

this is ridiculous. takkan jadi kenyataan. hahaha.

Gee Lion said...

betul kata sir zul tu.
sama dgn kisah air dalam cawan.
separuh penuh ke separuh kosong?

jawapan tu akan menggambarkan tahap optimistik kita dlm kehidupan.

apa agak-agak jawapannya cik Nurul?

salam perkenalan <3

mastura mazlan said...

haha.. lucu la entry nie..

Nurulee said...

Gee Lion,

salam perkenalan jugak.
actually tak pernah dengar pasal cawan tu. and i will think about it =D

Wana Seoby said...

awesome entry. Memang sangat related dengan saya actually. Disebabkan satu komen negatif dah terganggu fikiran 2 hari.